08/07/2019 | Yazar: Kaos GL

Eskiden fotoğrafların nesnesi olan insanlar şimdi kameraları aldılar, kendilerini fotoğraflıyor ve tanımlıyorlar.

LGBTİ+’lar ve fotoğrafın gücü: Kendini fotoğraflamak ve tanımlamak Kaos GL - LGBTİ+ Haber Portalı

“Yakın zamana kadar resimlerle iletişim kurmanın gücü, herkesin deneyimini karakterize eden profesyonel bir görüntüleyici sınıfa aitti... Bugün farklı olan ise eskiden o fotoğrafların nesnesi olan insanlar – genellikle marjinalize edilen, toplum tarafından egzotik olarak görülenler – şimdi kameraları aldılar, kendilerini fotoğraflıyor ve tanımlıyorlar.”

Fotoğraf: Micklane Thomas’ın izniyle/Yancey Richardson Gallery, New York.

Gamze Yılmazel, Ananda Pellerin’in CNN’de yayınlanan fotoğraf üzerine yazısını KaosGL.org için Türkçeleştirdi.

Bugün, sosyal medya ve görsellerin modern kültürde çoğalması, hafıza bozulmasından[1] endişe ve depresyona[2] kadar her şeyle ilişkili.

Fakat çoğu LGBTİ+, “non-binary” ve akışkan cinsiyetli (gender-fluid) sanatçı için fotoğraf, heyecan verici bir kültürel ve politik araç, geçmişi ve şimdiyi belgelemenin yanı sıra geleceği garantileyen bir yol olmaya devam ediyor.

Multimedya sanatçısı, aktivist ve “Transparent”ın [“Şeffaf”] yapımcısı Zackary Drucker Los Angeles’tan telefon aracılığıyla “Varoluşumuzu kaydetmek çok önemli. Temsil olmadan var olduğunuzu nasıl bilebilirsiniz?” diyor. “Birbirimize karşı, temsilleri yaratmakla yükümlüyüz, böylece varlığımızdan kimse şüphe edemez.”

Drucker; New York’taki Aperture Foundation galerisinde oyuncu Tilda Swinton’ın misafir küratörlüğünü yaptığı “Orlando” fotoğraf sergisinde[3] yer alan 11 sanatçıdan biri. Sergi, Virginia Woolf’un, ana karakterin erkek olarak uykuya dalıp kadın olarak uyandığı 1929 tarihli romanı “Orlando”dan esinlenerek günümüzde çalışan en dikkat çekici LGBTİ+ görsel yaratıcılarına yer veriyor.

Fotoğraf: “İsimsiz (Casil)” (2015-18), Collier Schorr. Collier Schorr’un izniyle/303 Gallery, New York.

Sergilenen çalışmalar arasında Bronx doğumlu Puerto Riko’lu fotoğrafçı Elle Pérez’in, yüz feminizasyonu ameliyatı geçirmiş bir arkadaşının pop ışık-gölge portreleri (ışık ve gölge arasında keskin kontrast oluşturan bir teknik); Collier Schorr’un, model Casil McArthur’un kadınlıktan erkekliğe geçişini belgelediği merak uyandırıcı serisi; ve Afro-Amerikan sanatçı Mickalene Thomas’ın[4], Woolf’un 17. yüzyıl şairi Orlando ve ona hayran olan Kraliçe I. Elizabeth’in verimli bir yeniden tasavvuru yer alıyor.

Aperture Vakfı yöneticisi Chris Boot bu sergiyi “sınırsızlığa” doğru bir yolculuk olarak değerlendiriyor.

“Aslında bu, sosyal geleneklerin dışında yaşama, kendi anlatınızı dönüştürme yetisine sahip olmak ve dünyayla özgür bir ruh olarak etkileşime geçmekle ilgili,” diyor New York’tan telefonda.

Fotoğraf: “İsimsiz #3 (Orlando Serisi)” (2019), Micklane Thomas tarafından, Aperture için. Micklane Thomas’ın izniyle/Yancey Richardson Gallery, New York.

“Yakın zamana kadar resimlerle iletişim kurmanın gücü, herkesin deneyimini karakterize eden profesyonel bir görüntüleyici sınıfa aitti... Bugün farklı olan ise eskiden o fotoğrafların nesnesi olan insanlar – genellikle marjinalize edilen, toplum tarafından egzotik olarak görülenler – şimdi kameraları aldılar, kendilerini fotoğraflıyor ve tanımlıyorlar.”

Katılımı için kendisinin ve eski partnerinin eş zamanlı gerçekleştirdikleri geçiş süreçlerini belgeleyerek ünlenen Drucker (kendisi bir trans kadın, eski partneri bir trans erkek); toplum sağlığı çalışanı, aktivist ve yazar Rosalyne Blumenstein’ın çok rağbet gören, görkemli portrelerini çekti.

Fotoğraf: “Rosalyne” (2019), Zackary Drucker tarafından, Aperture için. Zackary Drucker’ın izniyle/Luis De Jesus Los Angeles.

“Fotoğraf, benlikler oluşturmamızı ve nasıl göründüğümüz konusunda temsiller öne sürmemizi sağlar” diyor Drucker. “Bunu; bir gün burada olmayacağımızı ve gelecek nesillerin, cinsiyet ikiliğini yıkan bir kuşağın mirasına bağlı olduklarının bilincinde olacaklarını bilerek yapıyoruz.”

Tam olarak bir fotoğraf sergisi olmamakla beraber “Kiss My Genders”ta[5] [Cinsiyetlerimi Öp] – Londra’daki Hayward Galeri’de 30 uluslararası sanatçının cinsiyet kimliğini incelediği bir şov – yer alan çalışmaların çoğu, geçtiğimiz 50 yılı kapsayan fotoğraflar. Çoğu daha sonra AIDS kaynaklı komplikasyonlar sebebiyle hayatını kaybeden ünlü queer ikonları fotoğraflayan Peter Hujar’ın East Village’ın 1980’lerdeki en parlak sanatsal döneminden çalışmaları da bunlara dahil. (Akıllardan çıkmayan bir fotoğraf, hastanede ölüm döşeğindeki Candy Darling’e  – yapılı saç ve makyajıyla modern bir Marlene Dietrich – bakan bir trans kadın oyuncu ve Andy Warhol’u görüntülüyor.)

Jimmy De Sansa’nın sürreal, vücudun çarpıtılarak yansıtıldığı ev içi sahneleri ve Pierre Molinier’nin akışkan cinsiyetli yüzlerden ve eklemlerden oluşan erotik fotomontajlarının yanı sıra Amerikalı öncü fotoğrafçı Catherine Opie’nin[6], Los Angeles ve San Fransisko’daki queer topluluklarını çektiği cesur stüdyo portreleri de gösteriliyor.

Fotoğraf: “Mike ve Sky” (1993), Catherine Opie. Catherine Opie’nin izniyle/Regen Projects, Los Angeles/Thomas Dane Gallery, Londra.

Yeni Delhi’de yaşayan fotoğrafçı Tejal Shah, Mumbai’nin hijra[7] topluluğunun (Hindistan’da geleneksel olarak saygı gören fakat toplum dışına itilen, erkekten kadına trans bireylerden oluşan bir grup) fantezilerini Teknikolor ile yansıtırken, dışarıda Hayward Galerisi’ne Kara Panterler’den Joan Jett Blakk’ten – 1992’de George Bush’a karşı başkan adayı olan siyahi drag queen[8] – ilham alan kampanya posterleri yapıştırılmıştı.

Küratör Vincent Honoré, “Mesaj (‘Kiss my Genders’), kendimizi yaratabileceğimiz. Sabit değiliz,” diyor serginin ön gösteriminde. “İhtimallerle doluyuz. Keşiflerin manzarası olabilecek, eğlenceli ve keyif verici bir sergi istedik.”

Ancak Honoré, LGBTİ+’ların galerilerde ve internette temsillerinin artmasının, güvenliği ve kabulü garantilemediğine dikkat çekiyor. Yakın zamanda yaşanan, eşcinsel ilişkide olan iki genç kadının bir genç erkek grubu tarafından saldırıya uğrayıp[9] hastaneye kaldırılması olayını işaret ederek “Hâlâ yapılacak çok iş var.” diyor.

Bu gerçeklik, Güney Afrikalı fotoğrafçı Zanele Muholi’nin[10] “Crime Scene” [“Olay Yeri”] adlı fotoğraf serisinde tüm çıplaklığıyla anlatılıyor. Seri, LGBTİ+ bireylere düzenli olarak yöneltilen şiddetin bir hatırlatıcısı olarak kirli plastik örtülerin altından çıkan organları gösteriyor.

Fotoğraf: “Güneyli Siren – Maheshwari”, “Hijra Fantezisi” serisi (2006), Tejal Shah. Tejal Shah’ın izniyle/Project 88, Mumbai/Barbara Gross Galerie, Munich.

“Eşitliğin özgürlükçü değerlerine karşı dünya çapında bir karşı çıkış var, özellikle cinsiyet bağlamında,” diyor Drucker. “Feminizmin çalışmaları devam ediyor ve trans bireyler, daha fazla eşitliğe ihtiyaç olduğunun bir 21. yüzyıl dışavurumu. Görünürlüğümüz bir karşı çıkışı harekete geçirdi. Birçok yönden bu tüm zamanların en iyisi ve tüm zamanların en kötüsü.”

Drucker’a göre çalışmalarını dünya çapında bir kitleye ulaştırmak “büyük sorumlulukları” beraberinde getiren bir ayrıcalık, bu nedenle trans bireylerin hikayelerini belgelemenin ve paylaşmanın, kendisinin görevi olduğunu düşünüyor.

“Son dönemde Teksas’ta iki siyah trans kadın[11] öldürüldü ve Rikers Adası’nda tutuklu bulunan üçüncü bir beyaz olmayan trans kadın hücresinde ölü bulundu[12]. Güvenli hayat pozisyonunda bulunmayan çok fazla trans ve cinsiyet çeşitli birey var. Sahip olduğum ayrıcalığı ciddiye alıyorum,” diyor.

“Orlando”[13] 11 Temmuz 2019’a kadar New York’taki Aperture Galeri’de.

“Kiss My Genders”[14] 8 Eylül 2019’a kadar Londra’daki Hayward Galeri’de.

 


[1] https://www.npr.org/2014/05/22/314592247/overexposed-camera-phones-could-be-washing-out-our-memories

[2] https://edition.cnn.com/2019/01/03/health/social-media-depression-girls-study/index.html

[3] https://aperture.org/exhibition/orlando/

[4] http://edition.cnn.com/style/article/mickalene-thomas-muse/index.html

[5] https://www.southbankcentre.co.uk/whats-on/130821-kiss-my-genders-2019

[6] http://edition.cnn.com/style/article/photographer-catherine-opie-interview/index.html

[7] https://edition.cnn.com/2017/08/30/health/india-transgender-beauty-pageant/index.html

[8] https://www.them.us/story/joan-jett-blakk-drag-queen-president

[9] https://edition.cnn.com/2019/06/07/europe/homophobic-attack-london-intl-scli-gbr/index.html

[10] http://edition.cnn.com/style/article/zanele-muholi-lgbt-photographer/index.html

[11] https://edition.cnn.com/2019/06/03/us/dallas-transgender-woman/index.html

[12] https://edition.cnn.com/2019/06/11/us/transgender-woman-dies-rikers-island/index.html

[13] https://aperture.org/exhibition/orlando/

[14] https://www.southbankcentre.co.uk/whats-on/130821-kiss-my-genders-2019

 


Etiketler: kültür sanat
Nefret